Friday, June 27, 2014

Salam Ramadhan 2014

Assalam semua..

Tinggal lagi sehari je kita akan menyambut Ramadhan..syukur alhmdulillah kerana masih diberi peluang olehNya menikmati Ramadhan pada tahun ni dengan penuh kenikmatan..saya dah berbadan 2 tahun ni..insyaAllah akan melahirkan pada awal November nanti.. =)

Saya masih tak bekerja dan hanya duduk rumah jer..memang takde rasa nak bekerja pun sebab memandangkan saya jenis yang cukup risau nak hantar anak ke nursery or bagi orang lain jaga..ye lah..macam2 kes sekarang ni kan..macamana saya tak risau..ye, saya tau semua tu dah takdir..tapi selagi kita boleh usaha untuk mengelaknya, kita cuba lah setakat termampu..

Mungkin kehidupan saya sekarang takde lah semewah dulu..dulu ada duit sendiri..nak apa pun bole jer beli..tak payah nak susah2 kan suami..sekarang ni semua tu terbatas..memang saya akui susah jugak nak biasa kan diri dengan keadaan baru ni..tapi insyaAllah..saya berharap saya boleh..iman kena kuat..yakin dengan rezeki Allah..itu pasti..tapi tanpa usaha pun takde gunanya..saya cuba buat bisnes saya semula..jual kek, cookies raya, dan jugak kerepek..tapi tulah..dengan environment baru di kota KL ni, saya tak punya ramai kawan2 macam di Penang dulu..kalu di Penang, memang ada dh regular customer saya..tapi tak apa lah..insyaAllah kalu ada rezeki, dengan izinNya, walau di mana kita berada, pasti ada jugak jalannya..betul x?

Kadang2 bila saya drive, saya ternampak kereta mewah memotong kereta kancil saya..dan pemandu nyer adalah perempuan melayu bertudung..alangkah kagumnya saya melihat mereka2 itu..terpikir sejenak di fikiran ni, apa kerja dorang..atau family bisnes ke, atau memang dari azali dari keluarga berada ke kan..saya terbayang2 bes nyer kalu saya pun sekaya dorang..tapi kita tak boleh berangan terlalu tinggi atau mencemburui kelebihan orang..itu rezeki dorang..setiap insan di dunia ni dah ditetapkan rezeki masing2..Allah Maha Adil..so, bersyukurlah dan muhasabah diri kita..senang di dunia hanya sementara..cukup lah apa jer keperluan saya tu mencukupi..makan cukup..semua serba serbi cukup..tak perlu lah demand setinggi langit..takut kalu2 terlupa diri pula..sesungguhnya ketetapan Allah itu adalah sebaik2 ketetapan..alhamdulillah..

Salam Ramadhan dari saya sekeluarga.. =)

No comments:

Post a Comment