Thursday, September 6, 2018

1st check-up di Andorra

Assalamualaikum..

Lama dah tak menulis..blog pun dah bersarang..saya masih seperti dulu..siap tengah preggy anak ke-2  lagi..esok dah masuk 3rd trimester..kejap je masa berlalu..dan macam2 alahan yang saya alami time preggy kali ni..sendi2 tulang kat pergelangan tangan, lutut, kaki semua sakit2.. sampaikan nak solat pun kena duduk atas kerusi..lately ni je perasan macam dah bole solat macam biasa cuma still slow2 bila nak sujud..lutut masih ada rasa sengal2 cuma tak keterlaluan macam sebelum2 ni..

Entri kali ni actually nak share pasal check-up saya buat pertama kalinya di Andorra Hospital..last week hari Ahad saya pergi ke situ dan usia kandungan adalah 27minggu..Alhamdulillah everythings is OK..cuma bila doc tengok result masa minum air gula tu, dia cakap bacaan sebelum minum tak OK..Which is 5.4..dia cakap kalau normal kena 5.3 at least..so doc suruh saya buat sendiri kat rumah..seminggu sekali je..amik bacaan sebelum breakfast, then 2jam lepas tu, lepas lunch, lepas dinner dan sebelum tido..saya tak sempat buat lagi..plannya nak buat arini tapi saya masih blom beli kit nyer kat farmasi..dan saya sekarang masih di rumah kakak..sebab semalam kakak eksiden pula..remuk habis kereta kakak kena langgar..Alhamdulillah nasib baik kakak tak apa2..

Ok back to my main Topic..lepas check-up, saya berdebar2 juga nak tahu jumlah bil untuk hari itu..dan memang harganya mengejutkan saya dan husband..RM385 termasuk ubat..fhewww...saya budget RM200++ je..ni dah hampir RM400..dengan keadaan saya yang tak bekerja makan gaji, that amount is too much..gara2 kesian kat husband, saya pun offer yang check-up lpas2 ni kita tong2 seorang sket..bahagi 2 lah kiranya..tapi saya berharap ia nya hanya sebab kami gi check-up weekend dan mungkin ada extra charge di situ yang kami tak tahu..saya dah try survey dan baca kot2 ada orang yang share tentang bayaran masa monthly check-ups tapi takde..so saya pun tergerak hati nak menulis kat blog..Hope boleh la membantu sesiapa yang nak cuba..

K la mata saya tiba2 ngantuk pula..nak kena lelap jap sebelum drive balik lepas asar jap lagi..see ya!!

1 comment:

  1. Agak mahal tu kalau check je kat 400. Haih tgh survey jgk ni nak gi check up kat sana atau maintain tempat selalu je. Tq sharing dear

    ReplyDelete