Wednesday, November 19, 2014

Experience melahirkan baby sulong kami.. =D

Assalamualaikum... :)

Alhamdulillah...saya dah selamat melahirkan baby boy seberat 3.49kg pada pukul 6.48am pada 29 Oktober yang lepas secara normal..

Terima kasih tak terhingga pada yang mendoa dan tak lupa kepada suami tercinta yang sentiasa menemani saya di saat2 getir tu..dia banyak memberi kata2 semangat dan sentiasa bersabar dengan karenah saya ni..

Ok, meh saya share kan sedikit experience saya kat sini so leh la saya recall balik bila2 rindu saat2 yang tak dapat dilupakan suatu ari nanti..bole cerita balik kat anak cucu..hee..

27 Oktober 2014 :-
Checkup macam biasa di KPJ..doktor nak check selviks dan kedudukan kepala baby..doktor kata kepala baby tak cun lagi kedudukannya..tapi doktor kata size still sama..still besar 2minggu dari usia..ok takpe..takde masalah besar untuk tu..lepas tu doktor nak check selviks..doktor pun seluk la saya punya kat bawah tu..ya Allah..nyilunya rasa..baru saya tau yang orang dok cerita kena seluk, kena seluk..tak suka..tak suka tu macamana.. (-_-") pastu doktor kata ok, u punya dinding rahim sudah lembut..sesuai untuk induce dah..oo..ok...kami memang dah ready untuk itu..debaran biasa2 lagi..suami saya jer yang dah start berdebar..dia kata dah macam perasaan nak amik exam plak..hehe.. =D
Lepas tu kami leh balik umah lagi..saya sempat ajak suami gi makan kfc semua dulu sebab tringin la plak..hehe..

28 Oktober 2014
Pagi tu saya bangun siap2 kan diri dan ready untuk berjuang demi baby tercinta..kak Ya kakak ipar saya ikut skali menemani saya ke hospital..mungkin dia ingat lepas2 kena induce dah terus rasa sakit nak beranak kot..sedangkan nak kena tunggu contraction datang dulu semua..huhu..

7.30am dah kena admit..pukul 8am doktor datang seluk lagi..dan letak ubat induce  lepas tu sejam tak leh bangun dari katil..nak bagi ubat tu betul2 masuk dalam dan tak jatuh bila berdiri ke apa..bila dah pukul 9am, datang plak nurse bawak mesin untuk cek heart beat baby..yang ni dorang monitor selama sejam..ok dah pukul 10am dah..saya masih takde rasa apa2 contraction..doktor pesan suruh jalan2 pusing2 dalam bilik tu banyak2 bagi pintu rahim terbukak cepat..saya pun jalan2 la tawaf bilik tu..kami memang amik bilik single supaya senang suami saya leh teman saya sampai ke malam dan jugak privacy sket..pukul 1pm, masih takde rasa apa2..suami saya beli kan nasi ayam..makan2 lagi..pastu pihak hospital hantar lak makanan, saya makan lagi..tapi tak habis la nasik tu..suku je.ratah lauk je sebab sayang dan lauk tu sedap..hehee.. =p lepas makan2 tu Zaidi nak kena balik hantar kak Ya..memandangkan takde pape lagi..haa..kan..

Pukul 2pm, doktor datang lagi cek bukaan..masih sama..terbukak sket je kot tak sampai 2cm..doktor tanya ada rasa sakit2 tak..saya cakap tak rasa apa pun lagi..so doktor letak lagi ubat induce ke2..same step..takleh gerak selama sejam..then dorang cek heart beat baby selama sejam lagi, pastu saya bangun jalan2 lagi..still takde rasa apa2..lewat petang tu saya dah rasa sedikit risau..kenapa masih takde rasa pape..terus takde mood..terbayang kalu takde rasa apa2 ni macamana..kena operate gak ke..saya dah terbayang kos2 kalu kena operate..aduhaii..risaunya..huhu..lewat petang tu kak Mus, Zurina dan kak Yuth datang lawat..dorang seronok bersembang ngan Zaidi semua..tapi saya takde mood langsung sebab saya risau dengan keadaan saya yang takde rasa pape lagi ni..lepas tu Zaidi kuar jap beli makan malam..Zaidi beli nasik goreng kampung kat saya..then makan ramai2 dengan dorang skali..portion nasik tu banyak tapi saya leh habis kan..betapa laparnya saya..hehe  lepas dorang dah balik, saya solat2 isyak siap2..Zaidi dah tido kepenatan..jam masa tu pukul 11 lebih..saya tengok tv jap sampai la terlelap..tapi masa pukul 12tgh malam tu saya rasa macam sakit2 sket macam senggugut tu tapi tak kuat lagi..saya pun buat dunno je la sebab ingat kan perasaan saya je..pukul 1 lebih saya terus terjaga dari tido..dah tak leh nak lelap kan mata ni sebab sakit dia makin menjadi2..daripada taknak kejut kan Zaidi sebab kesian tengok dia tido keletihan, terus terpaksa kejutkan jugak sebab sakit sangat..Zaidi terus bangun dan tenang kan saya..tapi sakit tu makin teruk..panggil nurse..lepas tu nurse tu cakap takpe memang macam tu..kena bertahan..saya pun tak mampu buat apa2..huhu..tak lama lepas tu datang staff nurse plak..dia cakap nak ubat tahan sakit tak..saya ingat kan epidural..saya cakap la takpe2 taknak..dia cakap bukan epidural..ni lain..pastu dia pun datang semula tak lama lepas tu dengan ubat tahan sakit tu..dia cakap better amik ubat ni supaya tenaga saya tak habis untuk tahan sakit ni je..baik simpan untuk meneran nanti..dan dia cakap dapat bantu bukaan jugak..okla saya akur..dia inject kat lengan saya..lepas tu terus saya rasa lali2..bila bukak mata rasa berpinar2..semua jadi pusing..pastu dia cakap tido2..saya pun tido la rest..tapi tak lama..ada la dalam sejam je bertahan..lepas tu sakit ty datang balik..masa tu rasa nak buang air kecil lak..Zaidi pimpin saya bangun dari katil..skali meleleh darah macam kita tengok drama kat tv tu kan..bila orang keguguran tu..saya cuak lagi skali..pastu panggil nurse datang tengok dulu sebelum ke toilet..skali nurse cakap memang normal..tak payah risau..ok kalu macam tu takpe..saya pun gi toilet basuh2 darah tu semua..rehat lagi kat katil menahan sakit..sesak nafas saya..masa tu saya dok baca surah nabi Yunus sambil cakap kat Zaidi..cukup kot sorang ni..sakit sangat ni tak tahan..huhu..mata tak leh nak bukak sangat sebab dok tahan sakit ya amat..semua ni berlarutan sampai ke pukul 5.30pagi..

29 Oktober 2014
Pukul 5.30pagi tu nurse datang bilik suruh saya pegi labour room..nurse suruh kencing siap2..saya pun gi toilet dulu semua..pastu terkial2 saya jalan gi labour room..sebelah ngan bilik saya tu je..huhu..masa naik atas katil tu staff nurse tu seluk lagi skali..perit..pastu dia cakap, owh, leh push dah ni..kejap2 dia cakap..tunggu dia panggil doktor dulu..saya masa tu sempat lagi merasa lega sebab kalu nak ikut kan, kita leh masuk labour room bila bukaan at least dah 3cm..dan bayangkan kalu dari 3cm nak tunggu bukak sampai 9cm tu kadang2 amik masa lamaaa..saya dah tak sanggup nak tahan sakit dah masa tu..bila dia cakap dah boleh push, saya rasa lega sangat..tak lama lepas tu doktor datang..dia suh saya hidu gas pelali tu bagi kurang sket sakit.doktor baru nak pecahkan air ketuban..skali dia cakap aik? Dah pecah dah? Saya pun taktau bila nyer pecah.adakah yang masa nak gi toilet yang mengalir skali dengan darah tu ke...ntah..saya pun tak pasti dan tak sedar..pastu doktor cakap push bila datang contraction..saya pun try la push macam nak teran berak tu..ada staff nurse kat situ cakap salah tu bukan teran macam tu..tapi takde sape layan..huhu..dengan cubaan beberapa kali push, pastu doktor cakap takpe lah..kita tunggu baby tu turun lagi sket lah..pastu doktor tu pegi bilik sebelah sambut baby kat sebelah dulu..lama gak saya ditinggalkan kat situ dengan ditemani Zaidi..huhu..baca la kami surah2 apa yang patut nak tahan sakit tu..time bole teran saya teran je sebab doktor cakap saya leh teran sket3 bagi baby kuar slowly..huhu..pastu tak lama lepas tu doktor datang balik..letak water drip kat tangan saya..bagi lagi cepat..pastu doktor suh saya try teran ja bila mai contraction..pastu doktor dok cakap, ya bagus2..lagi sket..lagi sket..nurse pun tolong bagi semangat..tak lupa Zaidi pun..huhu..pastu doktor inject apa ntah kat saya nyer bawah tu .doktor cakap untuk bantu bukaan lagi..pastu saya try push lagi dan lagi dan lagi..taktau brapa kali push..skali yang saya dengar doktor cakap ok2 kepala dah kuar..sket lagi sket lagi..saya pun pushhhhhh...pastu terasa la 1 benda kuar dari saya punya tu..pastu Zaidi kata haa..dah kuar dah baby kita..hee.. :') skali doktor dok tarik tali pusat lak..terus rasa perut kempis sket demi sket..pastu terasa doktor nak kuarkan uri baby lak..glupp..terus rasa lega..rahim rasa kosong..sementara tu nurse tengah bersih2kan baby..pastu dorang letak la baby atas dada saya..hehehe..comel..

Lepas tu rasa la sket doktor dok menjahit2 kat bawah tu..saya dapat rasa doktor jahit luar dan dalam..fuhhh..doktor cakap banyak gak darah saya kuar..ok semua dah selamat..terketar2 saya nak turun dari katil..lepas dapat baring kat bilik saya tu saya rasa lega sangat2..ehhe..start dok wassap2 ngan kakak dah..teruja..hehe..

K..tu je lah serba sket pengalaman saya melahirkan baby sulung saya ni..yang pasti saya rasa saya tak lama menanggung sakit tu..alhamdulillah..mungkin berkat doa ayah di Masjidil Haram..dan jugak doa suami dan keluarga tercinta.. :D nama baby kami ialah Zill Qayyim b. Zaidi..insyaAllah..semoga Zill menjadi anak yang soleh..amin..

No comments:

Post a Comment