Wednesday, October 31, 2012

RaYa HaJi 2012

As-salam,

Raya Haji yang lalu, saya balik beraya di Perlis. Kami konvoi 3 kereta..kakak, Wani dan jugak saya..hehhee..happy sangat dapat balik beraya beramai2..last Thursday tu, lepas Maghrib, kami pi makan dulu kat Pelita Nasi Kandar..then dalam kul 9.40 baru nak gerak balik..ingat kan time tu dah tak jammed la kan..tup2x hampeh..jambatan still jammed..jalan terkedek2..nasib baik berjalan jugak laa..cuma kereta banyak sangat nak keluar pulau..bila dah masuk Highway tu, still sesak jugak..maybe kereta2 yang dari Selatan semua dah sampai ke Utara menuju ke kampung halaman masing2 kot..hmm, takpe lah..apa2 pun, alhamdulillah..kami selamat sampai di rumah tok pada jam 1pagi.. =D

First time jugak dapat berkumpul ramai2..selalunya sure suami saya takde yang membuatkan  tak cukup forum..hihii..tapi kali ni, hah..amik..sampai bilik mana nak tido pun tak tau..kekkee.. ;p

Ketupat, rendang semua dah siap di masak oleh tok..sian tok..kali ni takde sape yang balik awal dan dapat tolong tok sket2..kami semua tak apply extra cuti pun..huhu..saya ni sebab gara2 cuti dah tinggal 2 hari..plus pada mula2 nyer Zaidi cakap dia tak dapat balik beraya..sebab tu la saya pun tak beria-ia apply cuti..dah la nak apply cuti kena seminggu awal..Zaidi plak, last minute baru tau yang dia dapat balik..oyeahh!! apa2 pun saya tetap happy jugak..dapat beraya bersama2.. ='D

Pagi raya tu, bangun awal..lepas subuh baru terkedek2 nak iron baju melayu, baju kurung bagai..hehhe..apa leh buat..malam tadi sampai lewat sangat..tak mampu dah nak bersengkang mata iron baju malam2..huhu..lepas tu, call maksu tanya sembahyang raya pukul brapa..maksu cakap kul 8.30...ok2..saya pun roger2 la pada suami dan jugak adik ipar/abg ipar bagai..pukul 8 baru la saya ni kalut nak pi mandi..then Zaidi plak..tok pulak macam biasa la..slow2 siap..at last, kul 8.30 baru nak ke masjid..sesampai nyer di masjid, tengok2 semua orang dah start rukuk rakaat pertama dah pun..haishhh..patah balik gitu je la nampak nyer..kami pi berempat je..Zaidi, Hazrul, saya dan tok..yang lain tak ikut pun..dah tu, balik la kami ni ke rumah..keke..sesampai di halaman rumah tok, turun2 kereta, tengok2 kereta Wa saya plak masuk ke halaman rumah tok..rupa2nya nasib dorang sama dengan kami..terlepas jugak sembahyang sunat hari raya aidiladha..hahha..lawak2..apa daaa..

Lepas makan2 apa yang ada di rumah tok, contoh kek lapis, ketupat rendang, kuih raya semua, kami pun beransur ke rumah pakcik plak..makan lontong dan mee sup..tudiaa...kenyang2..hehe..lepas tu, seperti biasa, rutin seterusnya ialah ke rumah maksu..kali ni maksu tak buat soto seperti kebiasaan..maksu buat bihun sup pulak..hehehe..makan lagi..nyum3x..

Lepas tu, balik rehat2 jap kat umah tok, sementara yang lelaki nyer gi solat Jumaat..lepas solat Jumaat tu, kami ke umah umi&ayah plak di Arau..makan mee goreng/ketupat/nasi putih lauk daging bakar+air asam..aishh..kecur air liur bila teringat balik..ekkeke.. :p Lepas beraya umah umi/ayah, kakak sekeluarga terus balik ke Sg Petani..umah mertua plak..huhu..tak puas main ngan Afiq.. T_T

Raya kami berakhir di situ..malam tu saya cuma buat Nasi Goreng Lada Hitam di bantu oleh en suami..best bila everytime dia tolong di dapur..rasa keje semua berjalan dengan cepat & jaya nyer.. =D

Esok ari Sabtu..ada nat atau pasar pagi betul2 kat sebelah umah tok..saya gi beli nasi lemak untuk Zaidi dan saya cuma beli ayam goreng bersalut tepung tu jer..ntah..tak rasa lapar sangat pun..tu yang tak beli nasi lemak tu..huhu..tengahari tu saya dan en suami bekerja keras lagi di dapur..masak Laksa Sarawak..nyum3x..hehe..first time bagi Zaidi makan laksa Sarawak buatan sendiri..ngeh3x.. :p

Petang tu layan cite Vanila Coklat Raya..memandangkan saya termiss masa raya puasa ari tu..so, kali ni saya tak akan biar kan termiss lagi skali..so sweet..bestttt sangat2 cite tu..suka sangat tengok dorang..kalu betul2 bercinta pun takpe.. :p :p

Malam nyer kami gi beraya umah Wa plak..makan nasi lauk pauk..sedap2 semua lauk yang Wa masak..Zaidi makan tambah..selalunya saya akan tau makanan tu sedap or tak kalu Zaidi tambah..kalu tak tambah, that's mean makanan tu biasa2 jer..dan selalunya ia terjadi apabila saya yang memasak makanan tersebut..uwaaa...nangis ngajuk.. T_T sob3x.. T_T

Lepas makan2, layan Master Chef jap sebelum kami berdua berangkat pulang balik ke Penang..Wani tak balik lagi..pagi2 Ahad keesokan nyer baru dia balik ke Jeniang umah mertua nya..adik tak ikut kami balik malam tu..katanyer, nak bagi chance kat kakak dia ni berduaan2 dengan suami tercinta jer..yela kan, kami kan jarang2 jumpa..so, harus laaa.. ^_^

Tu jer lah kot cerita tentang aktiviti saya sempena cuti Raya Haji tahun ni..THE END... ^_^

No comments:

Post a Comment