Monday, October 15, 2012

ToPiK PaNaS...~~~

Hermmm....topik panas di petang hari Isnin..

Peringatan untuk diri sendiri & kawan2.. (C&P dari rakan FB)

"Amalan makan bersama lelaki dan perempuan rakan sekerja bercampur gaul dan beramah mesra 1 meja antara rakan sekerja , dan makan berdua2-an bersama suami orang atau isteri orang ? for me, gejala yang kurang sihat, akan mengakibatkan pergaulan mesra antara suami atau isteri orang lain, dan menambahkan lagi kemesraan lelaki dan perempuan yang ajnabi. 

for me, cukuplah hubungan di tempat kerja itu bagi especially for married women/ men.. hanya setakat hubungan KERJA , BERKOMUNIKASI TENTANG KERJA.. tidak lebih baripada itu. - melalui pandangan mata saya, ramai org islam kita yang berkahwin tidak menjaga adab dan tatasusila ini. Dalam Islam, saya selalu mengingati kata2 seorang ustazah ini melalui program al-hidayah tv3, dimana beliau menasihati agar TIDAK ADANYA PERGAULAN MESRA ANTARA SUAMI/ISTERI ORANG LAIN.. kerana pepatah melayu, siikit2 lama2 jadi bukit.. sikit2 anda bergaul mesra de

ngan yang lain, lama2 anda bertambah mesra.. pergaulan suami/isteri di rumah akan hambar.. kerana DI LUAR LEBIH MESRA DAN MENARIK..

- FIKIR-FIKIRKAN.. ANDA MENCORAK HUBUNGAN DAN BATAS PERGAULAN DIRI ANDA-"

Setuju..?? sentap..?? mana satu pilihan uolls..?? ;-)





Saya setuju dengan kata2 dari rakan FB saya ni..memang dah jadi lumrah & kebiasaan bagi orang2 kita..saya pun memula lepas kawen ada jugak terbiasa dengan life macam ni..tapi takde la sampai makan sekali, keluar berdua semua tu..cuma berkawan jer la..sebab saya ni jenis yang peramah & suka senyum..so, senang nak dapat kawan baru tak kira laki or perempuan..yelah, tak get used lagi dengan life selepas kawen..dok terbiasa macam sebelum2 ni..leh berkawan ramai2, takde sape nak nampak serong..sebab kita masih belum terikat dengan sesiapa..so, amik masa gak la nak biasa kan diri dengan tatasusila dalam agama kita yang menyuruh kita untuk jaga pergaulan kita & pandai menjaga diri ketika berada jauh dari pandangan mata suami..





Ya Allah, semoga Engkau tetapkan hati ku dan jugak hati suami ku sehingga hujung nyawa kami..jauhkanlah segala yang tak elok dari kehidupan kami suami isteri..permudahkanlah aku untuk dapat pekerjaan yang membolehkan aku tinggal sebumbung dengan suami ku dan dapat menjalankan tanggungjawab ku sebagai seorang isteri dengan sebaik2nya..Amin..Amin..Ya Rabbal'Alamin..

No comments:

Post a Comment