Friday, August 29, 2014

Sembang Petang..

Assalam semua.. :)

Hah..petang2 Jumaat ni, meh saya nak sembang pasal masak memasak lak..actually dah lama saya tak memasak since balik raya ari tu..yelah, tak lekat sangat kat KL..lepas raya asyik kena ulang alik Penang jer gara2 en husband ada keje kat area sana kan..hehe..lega cheq..leh lepak2 makan luar sokmo..tapi bila dipikir2kan balik, kesian en husband..banyak duit habis kalu makan luar ni..alang2 dah hujung2 bulan ni, saya pun offer kan diri untuk ajak gi pasar borong beli bahan2 mentah..dah lama tau kitaorang tak jejakkan kaki ke pasar borong tu..huhu.. (-_-")

2ari lepas kami pun pegi la pasar borong selepas selesai makan malam kat Warong Pak Ali berhampiran umah ni jerk..saya suka makan kat situ sebab portion nasik goreng kampung dia banyakkkkk...sedap plak tu..sesuailah dengan keadaan saya yang berbadan 2 nih..memang makan banyak gak la sekarang nih..huhu.. =p

Ok berbalik kepada pasar borong..saya malas sebenarnya nak pegi..tapi kena gagahkan jugak..dah set mind dah..beli sket je..beli ayam sekor, beli sayur mayur serba sket..ok settle..total yang dah dikeluarkan ialah rm18 sahaja..hohoo..murahkan?? Saya saje la tanya en husband..sekali makan kat Warong Pak Ali tu berapa kena bayar? Husband cakap ada la dalam rm12 ke, rm13 ke macam tu la..saya pun ok..xpe2..so, semalam for the starting day, saya just masak tomyam ayam..nyum2x..masak simple and campak2 nyer menu jer sebab nak warm up dulu semangat memasak ni kan..hahha..pastu saya buat telur dadar..done for yesterday..suami cakap sedapp..lama tak makan masakan saya la katakan..hehe..dia wish tq baby..ohhh..terharu..yelah, dalam keadaan saya yang mengandung 7bulan setengah ni, sempat lagi saya masak2 kemas umah semua..hehe.. :'D

Ari ni plak saya still malas2 lagi..asyik makan tido makan tido je kat umah ni..so saya decide nak masak sup ayam jer..dah siap dah pun tu kat dapur..hahhaa..awal bukan main saya masak..kul 4lebih tadi dah masuk ke dapur..congcang congcang, kul 5lebih jap tadi settle..alhamdulillahhh...leh la saya rest2 jap bagi hilang lelah sambil corat coret sket kat blog ni sebelum saya naik atas bersih2kan diri dan solat Asar.. :)

The point is, saya nak cakap kat korang ni, ayam masih ada lagi..banyak lagi dalam peti..lebih dari separuh..so, saya estimate maybe dalam 3, 4 ari lagi baru stok ayam habis dan kena gi pasar borong lagi..nampak tak kat situ..dengan bermodalkan rm18 je, saya dapat survive untuk 6ari punya dinner..bayangkan kalu makan kat luar..okla kita amik yang cikai la kan..just makan kat warung tu je..6xrm13=rm78..see..rm78-rm18=rm60..dah jimat rm60..wahhh..banyak nyer..saya dah dapat tolong husband berjimat laaaa...kikii..semoga niat baik saya nak menolong husband ni dibalas dengan baik jugak..amin..amin..korang yang lain tu apa lagi..jom memasak kat rumah..pasti boleh jimat beratus2 ringgit tau..nak convert keuntungan tu kepada trip gi jalan2 pun boleh..menggantikan penat lelah kita memasak kat umah ni..should be ada reward kat diri sendiri kan?? Hahahaha..joking2..bagi surirumah kat luar sana, jangan malas2 yea..apa lagi yang kita leh buat untuk ringankan beban suami kita yang penat bekerja tu..ye dak?? Renung2kan dan selamat beramal.. ;)

No comments:

Post a Comment