Saturday, April 16, 2011

PeNgAsUh BaYi...

As-salam kenkawan ku....hee.. :)
Sekarang ni saya ada kat pelis...balik umah tok saya..dah lama tak balik since bulan 2 yang lepas..huu..saya balik dengan 2org adik saya dan juga adik ipar saya. Kami balik ke pelis malam kemarin..dalam perjalanan tu, kami singgah sungai petani..tengok anak sedara saya...muhammad afiq naufal..hee..miss him so much tat lil boy..muka dia baik jer..sian dia, terpisah oleh ibu dan abah dia yang jauh di kl...apa leh buat..pengasuh susah nak cari..lagi pun bahaya..sekarang ni macam2 kes..ada 1 kes tu, dia hantar la anak dia yang berusia 3bulan tu kat sorang pengasuh yang menjaga lagi 4orang budak lagi. Petang tu, lepas keja, si ibu ni pergi la ke umah pengasuh ni untuk mengambil anak dia balik..tapi keadaan anak dia lain sangat petang tu..tak macam masa dia hantar pagi tu..bila di tanya pada pengasuh tu, pengasuh cakap takde pape..si ibu tak puas ati and bawak gi klinik....tapi klinik tu suruh dorang refer pada hospital sebab keadaan bayi tu membimbangkan dorang..bayi tu nampak pucat jer..setelah pegi hospital, doktor cakap yang ada darah beku di kepala bayi tersebut..apa lagi kalu bukan sebab terjatuh kan..?? so, dari sini kita tau yang pengasuh tu cuai and telah jatuh kan bayi tu..jatuh macamana pun taktau la kan...tengok, bahaya kan kalu kita hantar anak kita kepada pengasuh..walaupun yela, kita kena la jugak percaya kepada qada' and qadar Allah..tapi selagi leh elak, kita elak la kan..risau saya dengar..walaupun saya masih belum ada anak lagi..huu..so, apa solution nyer kawan2? Tak kan la kita nak kena berhenti keja plak kan..hmm...nak amik maid pun, still risau gak. tapi better la lagi dari bagi kat pengasuh yang kena handle banyak2 anak orang lain tu..huu..yang ada mak and mak metua, leh la mintak tolong jaga kejap..tapi, bagi saya yang dah takde mak ni, begitu jugak en zaidi saya, maybe kami kena pikir kan altenatif lain bila tiba masa nyer nanti..huu..sekarang ni saya terpikir pun sebab tengok keadaan kakak saya ngan anak nyer yang terpaksa berjauhan buat sementara waktu..nasib baik mak metua dia tolong jaga kan.. :)

No comments:

Post a Comment