Thursday, June 2, 2011

DiEt MeNgIkUt JeNiS dArAh

Hi ladies....As-salam semua....... ^_^

Ari ni dah ari khamis....esok jumaat..yeay2x...esok malam nak gerak gi KL dah...hohoho..semoga perjalanan kami di lindungi oleh Nya....selamat pergi & selamat kembali...amin...

Ok lah, kat entry ni, saya nak share sket tentang diet mengikut jenis darah..saya ada terbaca artikel ni...so, saya rasa macam nak kongsi ngan korang..ni tips bagi sesapa yang tengah diet lah yea..sesapa yang dah slim, solid tu, tak payah lah kot kan..hik3x..korang darah jenis apa yea?? saya jenis O...kadang2 kan, saya dah pulun diet..jaga pemakanan..dan saya selalu rasa macam kalu orang lain makan macam saya ni, sure dah kurus..tapi saya tak jugak..terus terlintas maybe betul cakap artikel ni..jenis darah tu main kan peranan gak..so, mari kita lihat list yang saya buat setelah baca artikel tu k...

Jenis A

Menu Diet
Bfast : Air putih dicampur dengan limau nipis & oat
Snek : Jus anggur / kopi
Lunch : Salad & roti gandum 1 potong & teh herba
Snek : Kuih beras 2 potong & teh hijau
Dinner : Pasta tanpa daging campur brokoli, yogurt & teh herba

Jenis B

Menu Diet
Bfast : Bijirin dan buah pisang beserta segelas susu tanpa lemak
Snek : Jus anggur
Lunch : Sepotong dada ayam & 2 potong roti beserta salad & teh herba
Snek : Jus limau/yogurt dan teh herba
Dinner : Sepotong ikan salai, sayur rebus, buah-buahan & teh herba

Jenis AB

Menu Diet
Bfast : Air limau nipis, jus anggur, roti 2 potong beserta sekeping keju
Snek : Yogurt
Lunch : Dada ayam 4 hirisan, salad, 2 biji buah plum & teh herba
Snek : Kek keju & teh herba
Dinner : Omelet, salad buah & kopi

Jenis O (Mine)

Menu Diet
Bfast : 2 potong roti bakar lapis mentega & pisang
Snek : Teh herba
Lunch : Sepotong daging panggang, salad bayam & epal
Snek : Sepotong kuih
Dinner : Sepotong daging lembu dan asparagus yang di rebus, kentang rebus, buah-buahan & teh herba

Saya nyer menu, kalu untuk bfast tu pass dah..sebab sepanjang minggu ni memang dok buat roti bakar pun..hee..tapi pisang jer saya tak makan pun..hee..teh herba tu takde la plak..kalu bedal teh lipton pun ok lah kot kan..hee..lunch plak, ok jer kalu nak ratah daging tu jer..bayam malas plak nak beli..hee..epal tu ok jer.. =D sepotong kuih?? hermm..takpe lah..saya ganti kan ngan roti jugak lah..sebab kuih kat cafe ni mahal2..malas nak membazir..hee..dinner plak, sepotong daging lembu?? erk, saya nak try ganti kan ngan ayam lah..hee...maybe buah-buahan should be ok & teh lipton lagi..kih3x..asparagus & kentang rebus tu tolak tepi lah..malas..hahaha..so, mari mencuba diet baru nih..nanti saya bagitau hasil nyer k..tapi saya start nextweek lah yea..alang2 dah nak hujung minggu nih..(alasan jer nih..sebab weken ni kan nak gi kl..sure nak melantak lagi nih...kah3x..kakak saya plak dah janji nak blanja domino's pizza..yummy2x..alamak, rosak..hahahha...)

Kalu nak tengok lebih detail, layari link ni k..hee
http://www.iluvislam.com/gaya-hidup/kesihatan/975-rahsia-diet-menguruskan-berat-badan-mengikut-jenis-darah.html
So, selamat mencuba kawan2..hehehe... ^_^

4 comments:

  1. yeke eika?? kalu camtu, jom diet seperti list di atas..kih3x.. =D

    ReplyDelete
  2. zt darah A...mcm x menarik je menu tu..huhu

    ReplyDelete
  3. zti, hehhee..zti x tergolong dlm org yg perlu diet..zti kurus ajer..tp kalu nak cuba lps bersalin nnti leh la..hihihi... ;p

    ReplyDelete